HRM-bloggen

HRM och JM är en av finalisterna 

24 april, 2018

 

  

 

HRM Software har, tillsammans med byggföretaget JMs svenska verksamhet, blivit utsedd till en av tre finalister för införandet av HR och lönesystemet HRM.

 

De senaste åren har HerbertNathan & Co i samarbete med Forum4IT delat ut pris för Årets affärssystemprojekt under mässan Forum Affärssystem & HR.

 

2018 introducerar företaget även ett pris för årets HR-systemprojekt.

 

Fokus ligger i första hand på att belysa kundens insats under projektet men vill också lyfta fram vikten av ett gott samarbete mellan kund och leverantör.
Detta är alltså ett pris som tilldelas både kunden och leverantören.

 

Förutom HRMs lönefunktion används även HR funktionerna LAS och Sjuk/Rehab i HRMs produktsvit.

 

HRM, tillsammans med JM, är stolta över att ha blivit nominerade och ser framemot när vinnaren utses på Forum4IT den 8 maj i Göteborg.

 

Läs mer:

Forum4IT
HerbertNathan

 

 

HRM satsar framåt med inspirerande dag

22 januari, 2018

 

 

 

 

Skratt, inspiration och popcorn när HRM Software startade upp det nya året med en motivationsdag på Filmstaden i Växjö.
”Dagen har varit väldigt lyckad med en bra mix av föreläsare”, konstaterade vd Christian Myhrberg.

 

På HRM Software är arbetskulturen viktig och flera gånger om året brukar de anställda samlas för att få ny energi och nya intryck. Under måndagen, 22 januari, var det dags för Start Up 2018, då personalen träffades på Filmstaden i Växjö för en eftermiddag med inspiration och föreläsningar.

–Det är kul när det händer något och vi får samlas någon annanstans än på kontoret. Filmstaden är ett bra alternativ för en sådan här dag, menade Therese Ohlsson.

Läs vidareexpand_more

Under dagen talade HRM Softwares vd Christians Myhrberg om det kommande året och den offensiva satsning företaget planerar. Under förra året växte HRM Software med 20 %, en siffra man tror blir minst lika hög 2018. Christian liknande organisationen vid ett tåg som måste komma på rätt räls och styras åt rätt håll med hjälp av gemensam kraft. 

–Målen för året känns tydliga och jag har rätt bra koll på dem efter idag, tyckte Susanne Gustavsson.

 

På plats under inspirationsdagen var också Zennie Sjölund, Branschansvarig lön

på SRF konsult och Martin Alléus från Appcorn. Martin pratade om de senaste trenderna inom teknik, där digitala assistenter spåddes bli ett hett ämne. 

–I länder som Kina och USA är digitala assistenter redan väldigt stort. Sverige ligger inte lika långt fram eftersom vårt språk talas av så få människor men snart kommer vi också styra våra prylar med hjälp av vår röst, förklarade Martin.

 

Totalt samlades ungefär 50 stycken av HRMs medarbetare under Start Up 2018, som avslutades med filmvisning av den nya svenska filmen Ted. Vd Christian Myhrberg var nöjd med dagen och såg framemot ett nytt verksamhetsår.

 

–Jag är väldigt nöjd med dagen och det är alltid kul att kunna samla gänget lite grann och få ny inspiration tillsammans. Nu fortsätter vår tillväxtresa in i 2018, avslutade Christian Myhrberg.

 

 

Jobba hos oss

5 december, 2017

Framgångarna fortsätter för HRM!

 

Nu behöver vi förstärka vår organisation med ännu fler medarbetare. Vi kan nu erbjuda nya spännande tjänster på utvecklingsavdelningen, med olika fokus.

 

Läs mer om tjänsterna »

Vinnaren korad!
"Klurig programmerings-uppgift för student"

4 december, 2017

På Stora IT-Kompetensdagen, 16 nov, vid Linnéuniversitetet utmanade HRM intresserade teknikstudenter på en kluring. Många var kallade att genomföra uppgiften, men i slutändan fanns det en klar vinnare.

 

Vinnaren Robin Roth tog emot sitt pris, en Raspberry PI starter Kit, på HRMs kontor vid Lokstallarna.
Vi på HRM gratulerar Robin och hoppas att han får en härlig tid med sin Raspberry framöver.

 

 

Vill du prova på uppgiften som Robin vann?
Utmaningen var att lösa nedan uppgift. Klarar du den?
Testa och skicka in lösningen till info@hrmsoftware.se.
De 10 första får en vinst från HRM! 

Läs vidareexpand_more

 

Uppgiften är att skriva ett program som omvandlar ett oändligt decimaltal till ett bråk i valfritt programmerings språk.

Programmet bör ta talet som ska omvandlas som ett argument på kommandoraden tex för 0.333333333333 skulle det kunna bli något liknande

user@host:~$ ./convert 0.333333333333
1/3
user@host:~$  

Skicka in din lösning till info@hrmsoftware.se eller länka till ditt github-konto, bitbucket eller liknande senast 26 november!

 

Lösningstips

 

Save the date! 

HRMS Kunddag/årsskifte

5 sept, 2017

29-30 november går årets kunddag och årsskiftesseminarium av stapeln på Hilton Slussen i Stockholm.
Vi kan lova två dagar fullt med nyttigheter, nyheter, nätverkande, delande och skratt så vig dessa heldagar i din kalender redan nu. 

Vi återkommer inom några veckor med en komplett agenda!

 

Vi ses!

Jobba hos oss!

28 april, 2017

Framgångarna fortsätter för HRM!

 

Nu behöver vi ytterligare förstärka vår organisation med nya medarbetare. Vi söker systemsäljare och verksamhetskonsulter.

 

Läs mer om tjänsterna »

Nya lokaler för fortsatt tillväxt

4 december, 2016

Vi flyttar till nya kreativa lokaler för att växa vidare. Här kan vi iallafall expandera till 80-90 personer. Följ med på en rundtur inför inflyttningen med VD Christian Myhrberg som SMP webb TV producerat, eller tryck på "se bilder".

 

Se bilderexpand_more

Gamla lokstallarna - HRM Softwares lokaler Gamla lokstallarna - HRM Softwares lokaler Gamla lokstallarna - HRM Softwares lokaler Gamla lokstallarna - HRM Softwares lokaler

Välkommen till kunddagarna

23 september, 2016

HRM har nöjet att bjuda in dig till Växjö 7-8 december och årets kunddagar!

 

Precis som förra året kombinerar vi vår kunddag med årsskiftesutbildningen. Under kunddagen (första dagen) ligger fokus på nytt och viktigt som hänt i systemet, medan vi under dag två inriktar oss på årsskiftet.

 

Extra spännande och kul är de nya passen som tillkommit under den första dagen. Nytt är bland annat passet om nyheter i lagar och regler och ett fördjupat temapass.

Läs vidareexpand_more

Dag 1 - HRM Kunddag 7/12


Vi inleder dagen med en drop-in-fika med smörgås och kaffe mellan klockan 09.30 – 10.00.
Första dagen kommer att hålla på till cirka 16.30 och nedan visas innehållet för dagen.

  • Nyheter Lagar och Regler
    Vad har beslutats under 2016 och vad kommer att hända 2017? Vi kommer att ta upp viktiga och relevanta delar gällande förändringar i lagar och regler och förklarar hur detta påverkar er och systemet. Exempel för detta pass är arbetsgivaravgifterna, traktamenten och kontrolluppgifter.
  • Vad har hänt i systemet under året?
    En tillbakaspolning och genomgång av bra och viktiga delar som skett i systemet under året.
  • Nyheter i kommande version av HRM
    Vi demonstrerar nyheterna som kommer att finnas med i kommande version av systemet.
  • Tema
    Vi fördjupar oss i ett ämne med teori och praktik i systemet. Temat kommer att variera från år till år.
  • Frågor och svar
    Under året har det inkommit många ärenden och frågor till HRM. I detta pass tar vi upp och går igenom delar som vi ser är återkommande i ärenden och frågor.

 

 

  Dag 2 – Årsskiftesutbildning 8/12


Vi drar igång vid 08.30 och håller på till cirka 16.00 Innehållet för dag 2 följer nedan:

  • CSR-förfrågan
  • Extrakörning
  • CSR-svar
  • FORA
  • Sjukstatistik
  • Skattetabeller


 

Plats och praktiska saker.

Vi kommer att hålla till i Växjö och ni väljer själva om ni vill delta båda dagarna eller endast under en av dagarna.

Vi återkommer med kompletterande information som lokal, priser och en mer detaljerad agenda inom kort.

Om ni redan nu vill boka upp er eller har några frågor, vänligen skicka ett e-post till anmalan@hrmsoftware.se.

HRM inleder samarbete med Kivra

20 september, 2016

Intresset för att digitalisera distributionen av utskick från HRMs HR-processer växer snabbt. Nu inleder HRM Software och Kivra ett partnerskap som innebär att HRM Software kommer erbjuda alla sina kunder möjligheten att skicka HR-relaterade dokument via Kivra.

 

Över 600 företag och myndigheter skickar idag post såsom årsbesked, fakturor, kreditupplysningar och HR-relaterade dokument via Kivra. Efterfrågan på att digitalisera HR-processer via Kivra växer snabbt.

 

Partnerskapet innebär att ännu fler arbetsgivare kan skicka HR-relaterade dokument på ett säkert sätt digitalt via Kivra.

Läs vidareexpand_more

- Vi ser en ökad efterfrågan från våra kunder att kunna digitalisera lönespecifikationer och andra HR-dokument via Kivra. Därför är vi väldigt glada över att inleda ett samarbete där vi tillsammans med Kivra och våra kunder kan digitalisera dokument på ett säkert och hållbart sätt, säger Christian Myhrberg, VD HRM.

 

- Tack vare vårt samarbete kan fler arbetsgivare på enkelt och säkert sätt digitalisera sina HR-dokument. Fler avsändare innebär dessutom att fler privatpersoner kommer att använda Kivra samt få mer av sin post digitalt, det gillar vi, säger Stefan Krook, VD Kivra.

 

Är ditt företag intresserad av att börja skicka digitala HR-dokument till era anställda via Kivra & HRM Software?
Kontakta sales@kivra.com.

 

Läs mer om Kivra på www.kivra.se


För mer information, kontakta gärna:
Fredrik Hyltsten, Försäljningschef HRM. 070-341 46 26, fredrik.hyltsten@hrmsoftware.se
Stefan Krook, VD Kivra, 070-111 12 13, stefan.krook@kivra.com

 

Om HRM Software
HRM Software AB utvecklar och stöder mjukvarulösningar under namnet HRM som ger organisationer och företag möjlighet att planera, administrera och utveckla sin nyckeltillgång – medarbetarna. Målet är att tillhandahålla innovativa och personliga lösningar med hög grad av tillgänglighet baserade på modern teknik som förbättrar det dagliga HR- och lönearbetet. Lösningarna ska också stödja affärskritiska HR-processer som bidrar till att utveckla och bibehålla företagets konkurrenskraft. HRM Software säkerställer därmed att organisationen kan optimera värdet av sin viktigaste tillgång - medarbetare och bidrar på det sättet till förbättrade prestationer och resultat i verksamheten. Läs mer på hrmsoftware.se


Om Kivra
Kivra är en tjänst för säker digital post från företag och myndigheter. Hundratusentals personer i Sverige använder Kivra och antalet företag och myndigheter som ställer om till digital växer nu snabbt. Namnet Kivra är ett anagram på arkiv (kastar du om bokstäverna i Kivra kan du bilda ordet arkiv), i takt med att fler avsändare ansluter sig kommer du automatiskt att kunna ta emot, hantera och arkivera mer och mer av din post i Kivra.

Kivra ägs av 41an Invest (Karl-Johan Persson och Stefan Krook), FAM (Wallenbergstiftelserna), styrelse och personal.

HRM deltar i Hackathon

21 april, 2016

I slutet av april månad kommer HRM Software att delta i Digitala veckans Hackathon(http://digitalaveckan.se/). I denna tävling kommer alla deltagande lag få 24 timmar på sig för att lösa en programmeringsuppgift i jakten på det stora utvecklarpriset.

 

Eftersom vi har många passionerade och drivna utvecklare på HRM ställer vi upp med sex personer indelade i två lag.

 

Må bästa lag vinna!

 

Vill du veta mer om Hackathon - Läs mer här »

Möt HRM i Göteborg

20 April, 2016

3 maj medverkar HRM på konferensen Forum Affärssystem & HR 2016 i Göteborg. Du hittar oss i monter L13-14 där du får en unik möjlighet att se hur våra kunder skapar värde och nytta genom att välja HRM som partner kring Lön och HR.

 

På konferensen kommer du även ha möjlighet att få en "sneak-peak" på hur ni kan jobba mobilt med HRM. En lösning vi kommer att släppa efter sommaren i år, 2016.

 

Lite om Konferensen

 

För 13:e året sedan 2004 genomför Forum4IT konferensen och utställningen Forum Affärssystem & HR. Liksom tidigare år har konferensen samlat de ledande leverantörerna till en gemensam konferens där besökaren under en dag har möjlighet att besöka ett stort antal intressanta och spännande systempresentationer och föreläsningar.

 

Läs mer här »

HRM har ny webbplats!

9 Februari, 2016

Att våga vara annorlunda och se saker på lite annat sätt har blivit ett kännetecken för HRM sedan starten 2001. Redan då insåg Sven Ingemarsson och hans kollegor att Internet och webben var här för att stanna. HRM blev det första HR/Löne-systemet i Sverige som i grunden utvecklades som en tjänst och tillgänglig via Internet.

 

Att utmana konventionella sätt att hantera HR/Lön är en inställning som har följt HRM sedan dess.

 

Nu när vi lanserar vår nya webbplats tänker vi likadant. Vi gör inte riktigt som alla andra och det är ett medvetet val.

 

Samtidigt är det för oss på HRM viktigt att värna om våra ledord, Innovativt, Personligt och Tillgängligt. Tillsammans med att vi är ett småländskt företag vill vi att Du uppfattar oss som det lite mer personliga företaget inom HR/Lön.

 

Utforska gärna vår webbplats. Under våren 2016 kommer vi att fortsätta utveckla den så titta gärna in med jämna och ojämna mellanrum.

 

Feedback? Hör gärna av dig. Vi gillar att bli bättre!

 

Fredrik Hyltsten

Sälj/Marknadschef

fredrik.hyltsten@hrmsoftware.se